http://ebux.ir/includes/img/468x60.gif دنیای کامپیوتر وفناوری اطلاعات
 
دنیای کامپیوتر وفناوری اطلاعات

نام پورتال ها را زیاد شنیده ایم، اما شاید برای برخی از ما این سئوال پیش آمده باشد که واقعا یک پورتال چیست؟ چه ویژگیها و خصوصیاتی دارد؟ و چه تفاوتی با یک وب سایت دارد؟ ترجمه کلمه Portal به فارسی در فرهنگهای لغت "دریچه"، "درگاه" و "مدخل" ذکر شده اما کلمه پورتال در تکنولوژی اطلاعات معنی متفاوتی دارد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، پورتال صفحه وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر ، برای انجام وظیفه یا خواسته اش نیاز دارد – بدون توجه به اینکه محل فیزیکی آن کجاست، فراهم می کند. به بیان دیگر پورتال "درگاهی" است به دنیایی مجازی که کاربر می تواند از طریق امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را براورده کند. نیازهایی مانند جستجو و یا خرید(مثلا یک کتاب)، دسترسی به حساب بانکی، افزایش و کاهش اعتبار یک حساب اعتباری و یا به روز رسانی اطلاعات سخت افزاری از محل کار، پورتال همه چیز را از طریق درگاهی واحد برای کاربر خود فراهم می سازد.

ویژگیهای اصلی یک پورتال عبارت اند از:



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 19:54
Computer Engineer

هاب از جمله تجهیزات سخت افزاری است که از آن به منظور برپاسازی شبکه‌های کامپیوتری استفاده می شود . گرچه در اکثر شبکه‌هائی که امروزه ایجاد می‌گردد از سوئیچ در مقابل هاب استفاده می‌گردد، ولی ما همچنان شاهد استفاده از این نوع تجهیزات سخت افزاری در شبکه‌های متعددی می‌باشیم.

هاب از جمله تجهیزات سخت افزاری است که از آن به منظور برپاسازی شبکه‌های کامپیوتری استفاده می شود . گرچه در اکثر شبکه هائی که امروزه ایجاد می گردد از سوئیچ در مقابل هاب استفاده می گردد، ولی ما همچنان شاهد استفاده از این نوع تجهیزات سخت افزاری در شبکه های متعددی می باشیم . در این مطلب قصد داریم به بررسی هاب و نحوه عملکرد آن اشاره نمائیم . قبل از پرداختن به اصل موضوع لازم است در ابتدا با برخی تعاریف مهم که در ادامه بدفعات به آنان مراجعه خواهیم کرد ، بیشتر آشنا شویم.
▪ Domain : تمامی کامپیوترهای عضوء یک domain هر اتفاق و یا رویدادی را که در domain اتفاق می افتد ، مشاهده و یا خواهند شنید .
▪ Collision Domain : در صورت بروز یک تصادم ( Collision ) بین دو کامپیوتر، سایر کامپیوترهای موجود در domain آن را شنیده و آگاهی لازم در خصوص آن چیزی که اتفاق افتاده است را پیدا خواهند کرد . کامپیوترهای فوق عضوء یک Collision Domain یکسان می باشند. تمامی کامپیوترهائی که با استفاده از هاب به یکدیگر متصل می شوند ، عضوء یک Collision Domain یکسان خواهند بود ( بر خلاف سوئیچ ) .
 



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 19:50
Computer Engineer

حافظه های الکترونیکی با اهداف متفاوت و به اشکال گوناگون تاکنون طراحی و عرضه شده اند.

حافظه های الکترونیکی با اهداف متفاوت و به اشکال گوناگون تاکنون طراحی و عرضه شده اند. حافظه فلش ، یک نمونه از حافظه های الکترونیکی بوده که برای ذخیره سازی آسان و سریع اطلاعات در دستگاههائی نظیر : دوربین های دیجیتال ، کنسول بازیهای کامپیوتری و ... استفاده می گردد. حافظه فلش اغلب مشابه یک هارد استفاده می گردد تا حافظه اصلی .
در تجهیزات زیر از حافظه فلش استفاده می گردد :
تراشه BIOS موجود در کامپیوتر
CompactFlash که در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
SmartMedia که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد
Memory Stick که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
کارت های حافظه PCMCIA نوع I و II
کارت های حافظه برای کنسول های بازیهای ویدئویی
مبانی حافظه فلش
 



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 19:48
Computer Engineer

یکی از نخستین سوالاتی که در ذهن هر کاربری که به تازگی نام لینوکس به گوشش خورده است، مطرح می‌شود، این است که خوب لینوکس چه تفاوتی با ویندوز دارد؟ من در این مقاله قصد دارم بدون اینکه وارد مسائل خیلی فنی شوم، این موضوع را تشریح کنم.

یکی از نخستین سوالاتی که در ذهن هر کاربری که به تازگی نام لینوکس به گوشش خورده است، مطرح می‌شود، این است که خوب لینوکس چه تفاوتی با ویندوز دارد؟ من در این مقاله قصد دارم بدون اینکه وارد مسائل خیلی فنی شوم، این موضوع را تشریح کنم.لینوکس چیست؟ لینوکس به خودی خود، یک هسته (Kernel) است. هسته، بخش اصلی سیستم‌عامل را تشکیل می‌دهد که کار آن کنترل داده‌ها، مدیریت حافظه، سخت‌افزار، ورود و خروج داده‌ها و تمامی موارد اصلی سیستم‌عامل می‌باشد. لینوکس به خودی خود سیستم‌عامل به شمار نمی‌رود، بلکه با استفاده از ابزارهایی که پروژه بازمتن (OpenSource) گنو (GNU) برای آن تولید کرده است، تبدیل به یک سیستم‌عامل کامل می‌شود (به همین دلیل است که لینوکس را معمولا گنو/لینوکس یا GNU/Linux می‌نامند) و با اضافه کردن سایر نرم‌افزارهای بازمتن به آن، می‌توان از آن در موارد متعددی مانند سرویس‌دهنده‌ها، ایستگاه‌های کاری، کامپیوترهای روی‌میزی، ابر رایانه‌ها، ابزارهای صنعتی و پزشکی که دارای سیستم‌های درونه‌ای (Embedded) می‌باشند و... استفاده کرد. از نظر فنی، لینوکس را می‌توان نمونه بازمتن سیستم‌عامل یونیکس نامید. زیرا بر اساس استاندارد POSIX پیاده سازی شده و کاملا با آن سازگار است. بنابراین لینوکس را می‌توان نواده سیستم‌عامل پرسابقه و مستحکم یونیکس دانست که البته خواص خوب آنرا نیز به ارث برده است. اکنون تفاوت‌های اصلی لینوکس و ویندوز را با هم می‌شماریم:



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 19:46
Computer Engineer

حتما تا به حال راجع به كنترل یك كامپیوتر از راه دور یا همان Remote Assistance چیزهایی شنیده اید.در این روش شما از طریق برنامه Windows Messenger این ارتباط و كنترل را برقرار خواهید كرد. شما از این طریق میتوانید كنترل سیستم دوست خود را كه در برنامه Windows Messenger با او در ارتباط هستید كنترل كنید و برای مثال به او در برطرف كردن مشكل احتمالی سیستمش كمك كنید و مشكل را برای او حل كنید و یا حتی برعكس عمل كنید.


 

حتما تا به حال راجع به كنترل یك كامپیوتر از راه دور یا همان Remote Assistance چیزهایی شنیده اید.در این روش شما از طریق برنامه Windows Messenger این ارتباط و كنترل را برقرار خواهید كرد. شما از این طریق میتوانید كنترل سیستم دوست خود را كه در برنامه Windows Messenger با او در ارتباط هستید كنترل كنید و برای مثال به او در برطرف كردن مشكل احتمالی سیستمش كمك كنید و مشكل را برای او حل كنید و یا حتی برعكس عمل كنید. قابلیت Remote Assistance این امكان را برای شما فراهم می آورد كه فرد دیگری را كه اطلاعات بیشتری در مورد كامپیوتر دارد دعوت كنید كه به سیستم شما متصل شده و صفحه نمایش سیستم شما را مشاهده كند و پیشنهاداتی را برای رفع اشكالات موجود در سیستم شما ارائه دهد یا تصحیحاتی را روی سیستم شما انجام دهد و در صورت تمایل حتی میتوانید كنترل موقت سیستم خود را در اختیار او قرار دهید تا اشكالات موجود را برطرف كند.
برای این منظور ادامه مقاله را دنبال كنید :



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 19:45
Computer Engineer

دزدی اطلاعات از رایانه‏ها ، از بین بردن اطلاعات، تخریب برنامه‏های exe و هزاران مسئله دیگر، همه و همه ناشی از سهل‏انگاری و عدم شناخت کاربران از آسیب‏زن‏های اینترنتی است.


 

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات، همان اندازه که سودمند و مفید است، در صورت عدم آمادگی ما برای مقابله با آسیب‏های موجود در نرم افزارها و سیستم‏های عامل، مشکلات فراوانی را برای ما به ارمغان می‏آورد.
دزدی اطلاعات از رایانه‏ها ، از بین بردن اطلاعات، تخریب برنامه‏های exe و هزاران مسئله دیگر، همه و همه ناشی از سهل‏انگاری و عدم شناخت کاربران از آسیب‏زن‏های اینترنتی است. یکی از این آسیب‏زن‏ها به قولی!، spam است که در این سلسله مطالب، طی ۳ روز آتی به معرفی آن می پردازیم.
اینترنت، امکان استفاده از سرویس‏ها و خدمات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‏دهد. ارسال و دریافت نامه الکترونیکی ( E-mail ) ، یکی از قدیمی‏ترین و در عین حال متداول‏ترین سرویس‏های ارائه شده روی اینترنت است.
با وجود تمامی مزایا و پتانسیل‏های سرویس فوق، در چند سال اخیر و همزمان با رشد و گسترش استفاده از اینترنت، شاهد مشکلات و مسائل جانبی در این رابطه نیز هستیم. توزیع نامه‏های آلوده به ویروس‏ها یا کرم‏ها، ارسال یا دریافت نامه‏های الکترونیکی ناخواسته که از آنان با نام Spam یاد می‏شود، نمونه‏هایی در این زمینه است.
در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی جایگاه سرویس پست الکترونیکی با مفهوم Spam ، منابع توزیع و روش‏های مقابله با آن، آشنا شویم.



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 19:43
Computer Engineer

در بیشتر کشورها این دانش در دانشگاه‌ها با عنوان رشته «فناوری اطلاعات» (Information Technology) شناخته می‌شود، در حالیکه در ایران بر اساس تصمیم سازمان آموزش عالی کشور عنوان «مهندسی فناوری اطلاعات» برای این رشته بکار برده می‌شود و رشته ای نیز تحت عنوان مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً در دانشگاههای ایران تدریس می‌شود همچنین رشته‌ای با عنوان فقط «فناوری اطلاعات» وجود ندارد. همچنین رشتهٔ میان‌رشته‌ای دیگری با عنوان رشته «مدیریت فناوری اطلاعات» در دانشگاه‌های ایران و دیگر کشورها وجود دارد که از ترکیب دو رشته "مدیریت" و «فناوری اطلاعات» به وجود آمده‌است. رشته مهندسی فناوری اطلاعات به چگونگی سازماندهی و ساماندهی داده‌ها می‌پردازد و رشته مدیریت فناوری اطلاعات به چگونگی تدوین سیستم و استفاده از داده‌ها می‌پردازد. هرکدام از این رشته‌ها دارای گرایش‌های ویژه خود هستند که در دانشگاه‌های ایران به شرح زیر اند:

گرایش‌های رشته مهندسی فناوری اطلاعات:

  • تجارت الکترونیکی
  • سیستم‌های چندرسانه‌ای
  • مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
  • امنیت اطلاعات
  • شبکه‌های کامپیوتری
  • مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

گرایش‌های رشته مدیریت فناوری اطلاعات:

  • مدیریت منابع اطلاعاتی
  • سیستم‌های اطلاعات پیشرفته
  • نظام کیفیت فراگیر

گرایش‌های رشته مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات:

  • مدیریت شبکه
  • دیتا و امنیت شبکه
  • ارتباطات سیار
  • مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • سیستمهای چند رسانه ای


امروزه معنای اصطلاح «فناوری اطلاعات» بسیار وسیع شده‌است و بسیاری از جنبه‌های محاسباتی و فناوری را دربر می‌گیرد و نسبت به قبل شناخت این اصطلاح آسان‌تر شده‌است. چتر فناوری اطلاعات تقریباً بزرگ است و بسیاری از زمینه‌ها را پوشش می‌دهد. متخصصین فناوری اطلاعات وظایف متنوعی دارد، از نصب برنامه‌های کاربردی تا طراحی شبکه‌های پیچیده رایانه‌ای و پایگاه داده‌های اطلاعاتی. چندی از زمینه‌های فعالیت متخصصین فناوری اطلاعات می‌تواند موارد زیر باشند: فناوری اطلاعات و علوم کتابداری و اطلاع رسانی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

  • مدیریت اطلاعات
  • پیاده سازی شبکه های رایانه ای
  • مهندسی رایانه
  • طراحی سیستم های پایگاه داده
  • مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
  • سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
  • مدیریت سیستم‌ها

در ایران متولی اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات را وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات میدانند .



           

فناوری اطلاعات بسیار از علم رایانه وسیع‌تر (و مبهم تر) است. این اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ جایگزین اصطلاحات پردازش داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات مدیریت شد که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسیار رایج بودند. فناوری اطلاعات معمولاً به تولید و پردازش و نگهداری و توزیع اطلاعات در موسسات بزرگ اشاره دارد.

دانش فناوری اطلاعات و رایانه با هم فرق می‌کنند، البته در موارد زیادی با هم اشتراک دارند. اگر علم رایانه را مشابه مهندسی مکانیک بگیریم، فناوری اطلاعات مشابه صنعت حمل و نقل است. در صنعت حمل و نقل، خودرو و راه‌آهن و هواپیما و کشتی داریم. همه این‌ها را مهندسان مکانیک طرح می‌کنند. در عین حال در صنعت حمل و نقل مسائل مربوط به مدیریت ناوگان و مدیریت ترافیک و تعیین استراتژی حمل و نقل در سطح شرکت و شهر و کشور مطرح است که ربط مستقیمی به مهندسی مکانیک ندارد اما فناوری اطلاعات (آی‌سی‌تی) مهمترین مقوله در این زمینه‌است.

فناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اساسی (انسان، ساز و کار، ابزار، ساختار) است، به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد می‌شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فراراه خود قرار می‌دهد:

  • انسان: منابع انسانی، مفاهیم و اندیشه، نوآوری
  • ساز و کار: قوانین، مقررات و روشها، سازوکارهای بهبود و رشد، سازوکارهای ارزش گذاری و مالی
  • ابزار: نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و ارتباطات
  • ساختار: سازمانی، فراسازمانی مرتبط، جهانی

 



ادامه مطلب ...


           
معنی جملات و حرف های مهندسان (طنز )


 ۱-  بستگى دارد به ……


یعنى: جواب سوال شما را نمى دانم!


۲- این موضوع پس از روزها تحقیق و بررسى فهمیده شد.

یعنى: این موضوع را بطور تصادفى فهمیدم!


۳- نحوه عمل دستگاه بسیار جالب است.

یعنى: دستگاه کار مى کند و این براى ما تعجب انگیز است!


۴- کاملا انجام شده

یعنى: راجع به ۱۰ درصد کار تنها برنامه ریزى شده !






ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 18:41
Computer Engineer

WolframAlpha موتور جستجویی است که هدفی متفاوت با موتور جستجوهای معمول دارد...

 



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 18:36
Computer Engineer

شبکه به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • گره ها یا node ها یا همان کامپیوتر ها

  • یک وسیله ارتباطی که می تواند به صورت سیمی یا بی سیم یا ترکیبی از هر دو باشد.

  • تجهیزات مخصوص شبکه مانند روتر ها و هاب ها

در خصوص اینترنت باید بگویم این تجهیزات با یکدیگر کار می کنند تا اطلاعات را بین کامپیوتر ها جابجا نمایند چه بسا کامپیوتر شما اطلاعاتی را برای کامپیوتری در آن سوی دنیا می فرستد!

سوئیچ ها یکی دیگر از اجزای اساسی شبکه ها هستند چون سبب افزایش سرعت شبکه می شوند. سوئیچ ها به گره های شبکه که همان کامپیوتر ها هستند اجازه می دهند با یکدیگر به صورتی موثر و نرم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

انواع مختلفی از سوئیچ ها و شبکه ها وجود دارند. به سوئیچ هایی که برای برای ایجاد ارتباط بین گره های یا کامپیوتر های یک شبکه داخلی یا محلی استفاده می شوند lan switch می گویند. کار مشترک و اصلی همه سوئیچ ها این است در هر لحظه که یک سری ارتباطات دو طرفه بین دو تجهیز موجود در شبکه ایجاد می کنند. بدین ترتیب از ایجاد اختلال بین آنها جلوگیری می کنند و باعث افزایش سرعت انتقال داده می شوند.سوئیچ شبکه



           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 9:8
Computer Engineer

از سال 1997 ميلادي توليد كنندگان مادربرد روي بهينه سازي چيپ ست ها تمركز زيادي كردند و بيشتر تلاش آنها بر چيپ هاي north bridge كه وظيفه نظارت بر نقل و انتقال اطلاعات به RAM را دارد، بوده است. البته چيپ هاي south bridge هم بهبود يافته اند ولي اين بهبود بيشتر روي افزايش امكانات آنها بوده است.

براي north bridge بيشتر بهينه سازيها بر روي افزايش پهناي باند بين RAM و CPU بوده است. اجازه دهيد به چند مثال بپردازيم.

Bridge يا Hub

در مادربردهاي پنتيوم II باس I/O مستقيماً به كلاك سيستم پيوند خورده است. باس I/O (مثلاً PCI ) با سرعت كلاك 33MHZ كار مي كند كه معمولاً يك سوم يا يك چهارم سرعت كلاك سيستم است.



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 9:5
Computer Engineer

آيا مي دانيد كه مي توان 2 كامپيوتر را با يك كابل USBــ USB ساده به يكديگر متصل كرد؟

اگر دو كامپيوتر در خانه يا محل كار خود داريد كه براي استفاده اشتراكي از فايلهاي موجود در هر كدام مي خواهيد آن دو را به يكديگر وصل كنيد. اين روش يكي از سريعترين روشهاي موجود است.

براي اتصال دو كامپيوتر استفاده از يك هاب يا روتر هميشه كار معقولي نيست. بلكه استفاده از يك كابل USBــ USB بسيار كاربردي و عملي تر است. با اين روش حتي مي توانيد اتصال اينترنتي را بين دو كامپيوتر به اشتراك بگذاريد.

در اين آموزش كوتاه براي شما نحوه اتصال دو كامپيوتر با يك كابل خاص USBــ USB ‎آموزش داده مي شود.



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 8:59
Computer Engineer

۱- در زندگی و معاشرت با دیگران، نرم افزار باشیم نه سخت افزار.
۲- در سایت زندگی، همیشه لینکِ (Mahabbat) داشته باشیم و هیچ گاه برای این سایت، فیلتر نگذاریم.
۳- برای پسوند فایل زندگی اجتماعی و خانوادگی ، از سه کاراکتر « ع» ، « ش » و « ق » استفاده کنیم.
۴- هیچگاه قفل سی دی قلب مردم را نشکنیم . که «تا توانی دلی به دست آور/ دل شکستن هنر نمی‏باشد».
۵- چنانچه در کاری شکست خوردیم آن را « shut down » نکنیم بلکه آن را « restart » کنیم.
۶- برای مانیتور زندگی‏مان بک گراند (Background) سبز یا آبی را در نظر بگیریم، نه سیاه یا دودی .
۷- برای سیستم قلبمان از مانیتورهای تخت و صاف (Flat) استفاده کنیم.
۸- روی کلیدهای عیب کیبورد خودمان انگشت بگذاریم، نه روی کلیدهای عیب کیبورد دیگران.
۹- برای فایل‏های اسرار زندگی مان پسورد ( password) بگذاریم و آنرا مخفی ( hidden ) کنیم.
۱۰- همواره پیش از سخن گفتن، سی پی یوی فکرمان را به کار بیندازیم.
....



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 اسفند 1389برچسب:, :: 8:58
Computer Engineer
درباره وبلاگ


سلام .به دنیای کامپیوتر وفناوری اطلاعات خوش آمدید.ما را با نظرتات خود راهنمایی فرمایید.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دنیای کامپیوتر وفناوری اطلاعات و آدرس computer.it.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 95
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 138
بازدید ماه : 138
بازدید کل : 32017
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1